Wakacje dobiegają powoli do końca, wielu uczniów powróci do szkolnych ławek, skupią się oni znowu na nauce, odrabianiu lekcji ,a co za tym idzie będą spędzali zapewne mniej czasu przed ekranami swoich komputerów grając w gry. Ale czy aby na pewno?

Zobacz także: darmowa gra przeglądarkowa Islandoom

Gry komputerowe zdają się zdobywać coraz większe uznanie u nauczycieli, zwłaszcza tych uczących matematyki, czy też prowadzących zajęcia komputerowe. Jak zwiastują niektórzy wprowadzenie gier do edukacji może odegrać ważną rolę w procesie uczenia się, ponadto gry mogą mieć wpływ na rozwój technologicznych umiejętności, potrzebnych w późniejszych etapach osobistego rozwoju, etapach takich jak studiowanie, czy też kariera zawodowa.

Jeżeli edukacyjne gry są dobrze opracowane, mogą mieć one silny wpływ na proces poznawczy jak i samo uczenie się. Alan Gershenfeld, założyciel E-Line Media przyznał, iż obecnie gry są tworzone w taki sposób aby grający mogli przyswoić niezbędne umiejętności pomocne podczas radzenia sobie z gwałtownymi zmianami następującymi w XXI wieku.

Warto wspomnieć tu także o niezwykłym rozwoju wyobraźni u osób, które sięgają po gry komputerowe. Niejednokrotnie gracze muszą opracowywać skuteczne strategie, są zmuszani przewidzieć jakie ruchy może wykonać gracz po drugiej stronie. W przypadku gier strategicznych budują oni wszelakie floty, statki, planują zagospodarowania terenu a wszystko to wiąże się właśnie z aktywacją wyobraźni.

Gry mogą też służyć jako narzędzie do sprawdzenia jakie postępy w nauce wykonuje dziecko. Według Brian’a Waniewskiego gry komputerowe dają natychmiastową informację zwrotną ( najczęściej przez uzyskane wyniki), które nauczycieli jak i uczniowie mogą użyć aby określić czy uczniowie rozumieją co dana gra może nauczyć.

Prawdopodobnie największy wpływ gier komputerowych będzie można zaobserwować u uczniów, u których tradycyjne metody nauki zawiodły. Podczas jednej z ankiet prawie połowa nauczycieli stwierdziła, że uczniowie ze słabymi postępami w nauce skorzystała na graniu w gry, większa część edukatorów wierzy, że gry mają możliwość aby zmotywować zmagających się z nauką, jak i mogą one korzystnie oddziaływać na dzieci wymagające specjalnego podejścia w zakresie nauki.